maandag, mei 07, 2007

favorieten

Ondanks het feit dat favorieten meestal opgelijst worden naar het einde van het jaar toe, heb ik de laatste tijd wel wat favorieten mogen kiezen.
Onlangs was ik te gast bij RadioScorpio om mijn '7 hoofdplaten' te kiezen, mijn favoriete albums aller tijden. Dat was voor mij zeer moeilijk aangezien ik heel vaak het hele oeuvre van een muzikant wel graag hoor (ook de evoluties die een muzikant of songschrijver doormaakt- zowel positieve als negatieve- vind ik interessant). Ik heb toch mijn best gedaan om er 7 uit te pikken. Een helse job, want nu blijkt dat ik meer cd's (en cassetjes) heb dan ik dacht.
Omdat het programma voorlopig nog niet online staat op mijn site, dacht ik van u te verblijden met mijn keuze, in willekeurige orde van favoriet zijn gekozen maar wel zo in de playlist gestoken:
Ryan Adams - This is it (Rock N Roll (Lost Highway)
Emmylou Harris - Where will I be? (Wrecking Ball)
Daniel Lanois & Bono - Falling at your feet (Shine)
Ricky Lee Jones - Chuck E's in love (Ricky Lee Jones)
Lucinda Williams - Right in time (Car wheels on a gravel road)
David Gray - Babylon (White Ladder)
Richard Ashcroft - Come on people (Alone with everybody)

Hte was een fijn uurtje muziek. Al deze albums heb ik stuk voor stuk grijs gedraaid en ze passeren nog regelmatig de revue. Het zijn ook allemaal perfecte autoplaten, hoewel ze verschillen van sfeer - de een is rock, de ander is country...
Maar ik heb niets kunnen laten horen van Shawn Colvin, Sheryl Crow, Aretha Franklin, Bright Eyes, Coldplay, Travis, Starsailor, Gillian Welch, Steve Earle, Jeff Buckley, Tom Mc Rae, Damien Rice, Lisa Loeb, Ani Difranco...... Ik zou er met mijn eigen album top 100 nog maar met moeite raken denk ik...


Vorige vrijdagavond ben ik dan naar Gent gegaan om voor te lezen uit mijn favoriete Holebiboek tijdens het leescafé van Casa Rosa, n.a.v. de Regenboogweek in Vlaanderen (de week voorafgaand aan de Belgian Lesbian & Gay Pride, nu zaterdag 12 mei in Brussel). Nu is het wel een feit dat ik eigenlijk nog nooit echt een Holebiboek gelezen heb. Dus heeft de organisatie mij wat titels en auteurs doorgemaild. Ik koos een boek van Sarah Waters ' De nachtwacht' over de lotgevallen van een viertal twentysomethingers in tijdens en na WOII in Londen. Het is een heel leuk boek, heel onderhoudend, maar tot op vandaag heb ik het nog niet helemaal uitgelezen. Ik lees meestal 's avonds voor het slapengaan drie bladzijden en dan wordt ik drie uur later wakker met mijn boek op mijn neus... :-) Dus of het boek goed blijft tot het einde dat valt nog af te wachten. Sarah Waters' boeken werden wel al vaak verfilmd naar BBCseries : Tipping The Velvet & The Fingersmith werden beiden reeds geadapteerd naar het kleine scherm en het zou me niets verwonderen moest 'The Nightwatch' hetzelfde lot beschoren zijn, want Waters schrijft heel beschrijvend - visueel en filmisch, het lijkt of je het allemaal voor je ziet, en toch leest het ontzettend vlot weg... Voorlopig is het nog steeds een boek en eentje dat zeker aan te raden is...
Voila, tot zover mijn boekbespreking voor deze week...:-)


Geen opmerkingen: