donderdag, maart 22, 2007

cynisch kreng

Het schijnt dat ik dat ben. Een cynisch kreng.
Althans dat beweert een zekere '
shamrockske' in zijn weblog, in een post met de bespreking van de concertavond met Carus, mij en Seth Lakeman in de AB CLub op 1 maart .

Ik heb lang getwijfeld of ik een reactie op die blog zou geven om het tegendeel te bewijzen of om me te verdedigen.
Ik besloot om het op mijn eigen blog te doen omdat ik hier op de een of andere manier het gedacht heb dat ik vrijuit en genuanceerd kan spreken en er bovendien mijn tijd voor kan en mag nemen. Want ergens voel ik toch enige nood aan nuance...ook al leest misschien maar 10 man die blogpost van Shamrock...(dat zal dan misschien veranderen na dit ..:)

Shamrock zoals ik hem even ga noemen, want ik ken de persoon in kwestie niet persoonlijk, meent uit enkele van mijn bindteksten te kunnen concluderen dat ik een cynisch kreng ben. Omdat ik het over de nachtelijke airplay van mijn singles gehad heb.

Toch even wat duiding: Als onafhankelijke artiest heb ik mijn nieuwe cd zelf uitgebracht. Radioairplay is in deze tijden onontbeerlijk voor gelijk welke artiest van major tot indie. Hoe het komt dat ik zo weinig airplay heb? Ik heb gewoon niet genoeg lulbudget.
Zo noem ik het tenminste. Lulbudget = het promobudget ter beschikking om iemand naar de radio/tv/krant te sturen om te lullen over hoe goed de artiest of de single wel is.
En hier bedoel ik lullen echt wel in de meest positieve zin van het woord als zijnde promotie voeren. Lullen is een kunst. Een artiest 'verkopen' is een kunst, ja zelfs een stiel, dus alle respect daarvoor, maar het is echt wel zo dat (steen)goede groepen of muzikanten soms geen kans krijgen gewoon omwille van het gebrek aan een (middel)groot promobudget.

Het is gewoon waarheid dat de meeste van mijn voorgaande singles ofwel niet gedraaid werden op de radio of enkel 's nachts gedraaid werden. Ik hoef daar niet over te liegen in mijn bindteksten vind ik. Let wel, ik klaag ook helemaal niet als ik zeg dat het nummer enkel 's nachts werd gedraaid. Beter wel 's nachts dan helemaal nooit...

Die opmerking over stalking is uiteraard met een grote korrel zout te nemen en moest van mijn kant misschien wat meer genuanceerd worden (hoewel er in Engeland wel degelijk een grappige situatie is ontstaan tussen mij en het publiek nadat ik de song choking aankondigde als zijnde een nummer over stalking) . Het nummer 'choking' gaat zeer zeker over een milde vorm van stalking en is een aanklacht tegen dat soort verstikkende relaties, waar de grens tussen gek zijn op iemand en gek zijn tout court soms heel wazig is. Het gaat echter niet over mij maar over een ervaring die iemand in mijn naaste omgeving heeft gehad.

Maar ben ik nu een cynisch kreng?
-Cynisch: heel misschien maar hoogstens een licht gefrustreerde en vermoeide muzikante omwille van het continue vechten voor dat ene been waar alle vlaamse artiesten voor vechten (en waar een of andere BV meestal mee gaat lopen)
: aandacht van de eigen muziekmedia . Dat uit zich inderdaad soms in licht ironisch bedoelde bindteksten. Maar tis maar om te lachen hé...

-Een kreng: Ik hoop echt van niet...Hoe kun je dat trouwens uit bindteksten concluderen? Als ik nu mijn muzikanten of geluidstechnici had afgeblaft....ja dan kun je al eens gaan nadenken ...
Nu, als ik het wel ben, vertrouw ik erop dat mijn vrienden, familie en kennissen mij daar terstond op wijzen. Tot nu toe ben ik daar nog niet op aangesproken dus ik denk dat het met mij wel goedkomt.

Ach, aangezien het bewuste concert online staat op ABTV, kunt u het zelf nog even verifiëren. Wie nadien ook vindt dat ik een kreng ben, geen probleem, maar zeg het mij dan tenminste persoonlijk in plaats van het onmiddellijk op internet te bloggen.
Ik heb hier geen zin in een eindeloze discussie, een bindtekst is iets heel vluchtig en ik bereid mijn bindteksten niet letterlijk voor. Een mens zegt dan al eens iets impulsiefs. Volgende keer beter dan maar. Het gaat trouwens om de muziek bij mij.
Ik wil hier ook niet afgeven op Shamrock. Ik had gewoon gewild dat hij mij na het concert persoonlijk had aangesproken om te zeggen dat het voor hem verkeerd of onduidelijk overkwam. Dan kon ik onmiddellijk bijsturen en mij van mijn charmantste kant laten zien.... :-)


En dan nu humor ...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

He Marjan,

Ik denk niet dat je het al te ernstig moet opnemen..
37-jarige mannen die zichzelf 'Shamrockske' noemen?
Daar stel ik mij pas vragen bij!

gwendy zei

hey janneke,

laat je niet doen door zo'n idioten. wij weten wel beter!!
je bent een schat van een mens met veel humor!

Anoniem zei

heyla Marjan

Ik behoor tot de bevoorrechte groep die jou beter kent en die als enigen met recht en reden uitspraken over jou mogen doen. Ik kan hier heel duidelijk tegenover iedereen bevestigen dat je helemaal geen cynisch kreng bent. Laat het niet aan je hart komen. Hij is het niet waard. Ik zou me hier ook kunnen verlagen tot het schrijven van een of andere commentaar in scheldwoorden over de BLOG van die 37-jarige SAP-consultant uit Brugge. Ik zou hem ook een lelijke naam kunnen geven op basis van de beperkte info die ik heb via zijn doen en laten in zijn berichtjes. Maar ik mag me gelukkig niet alleen tot jouw naasten rekenen maar eveneens tot de beter opgevoede en welgemanierde mensen die deze aardbol bevolken. Leven en laten leven zou ik zeggen en vooral verder goede muziek blijven maken!